دفاع المحامي عن الظالمين والآثار المترتبة عليه " دراسة فقهية مقارنة"

نوع المستند : بحوث علمیة محکمة

المؤلف

جامعة الأزهر

10.21608/mkebs.2025.381786.1158

المستخلص

ملخص البحث: تتجلى أهمية البحث من خلال بيان أن قضية الدفاع عن الظالمين هي قضية تمسّ أرزاق العباد، كما تمسّ المروءة والشرف؛ لذلك فإن حماية المظلوم هي قضية الأمانة والعدالة في التعامل بين الناس، وقد أولاها المشرع الإسلامي اهتماماً خاصاً، قاضياً عليها تماماً عن طريق الوازع الديني، وأن البحث يعالج ظاهرة من الظواهر الشائعة بشكل ملحوظ في مختلف الدول والمجتمعات وهي ظاهرة (الدفاع عن الظالمين بواسطة المحاماة)؛ ومن ثمَّ  فإن حاجة المسلم تظل قائمة لبيان الجانب الفقهي، والحكم الشرعي لهذه الظاهرة، وأن الدفاع عن المظلوم وصاحب الحق من أجل نصرته، وردع الظالم، يعتبر من أسمى مقاصد الشريعة الإسلامية، التي تبحث عن تحقيقه لاستقرار المجتمع، وأن المحاماة عن المظلومين تعتبر شريكاً أصيلاً للسلطة القضائية، والادعاء العام في تحقيق العدالة،  ويهدف البحث إلى: بيان ماهية المحاماة، وتكييفها الشرعي في الفقه الإسلامي، وبيان صور الدفاع عن الظالمين، وحكمها، والتعرف على الآثار المترتبة على الدفاع عن الظالمين، وبيان حكم الأجرة المأخوذة من المحاماة عن الظالمين، والتعرف على الضمان الذي يترتب على دفاع المحامي عن الظالمين، وقد اعتمد الباحث في بحثه على عدة مناهج هي: المنهج الاستقرائي: القائم على جمع المعلومات المتعلقة بالموضوع محل البحث من مصادرها، وترتيبها ترتيباً يتناسب مع البحث ومواضيعه، المنهج المقارن: حيث يقارن الباحث بين أقوال الفقهاء ويختار منها القول الراجح، متَّبِعَاً في ذلك قواعد الترجيح المعتمَدة عند العلماء، المنهج التحليلي: القائم على مناقشة الأدلة والتعليلات، ومناقشة الجواب عليها، وتحليل تطبيق القواعد الفقهية، وقد انتظمت خطة البحث في: مقدمة، وتمهيد، وثلاثة مباحث، وخاتمة، ومن أهم نتائج البحث: أنه لا يجوز للمحامي أن يقبل الوكالة في الخصومة في قضية فيها ظلمٌ أو إبطالُ حقٍ أو تعدٍ على حقوق الناس، أو قضيةٍ كيدية، فإذا علم المحامي أن موكله ظالمٌ ومبطلٌ، فيحرم على المحامي أن يقبل الوكالة ابتداءً، ويحرم عليه أيضاً أن يستمر في الوكالة إذا علم بذلك أثناء نظر الدعوى، ونوصي: المحامين بتقوى الله U وعدم قبول أي دعوى تتعلق بالظلمة من المجرمين.
Abstract: The significance of this study lies in its examination of the issue of defending wrongdoers ,a matter that directly affects people's livelihoods, honor, and integrity. The protection of the oppressed is fundamentally a question of trust and justice in human dealings, and Islamic legislation has given it special attention, aiming to eliminate oppression through spiritual and moral deterrence. This research addresses a widespread phenomenon in various countries and societies: the legal defense of wrongdoers through the profession of law. Hence, there remains a need for Muslims to understand the jurisprudential aspect and the Islamic legal ruling on this matter. Defending the oppressed and the rightful party in order to support justice and deter the oppressor is one of the highest objectives of Islamic law, which seeks to uphold justice and social stability. Legal defense of the oppressed is regarded as an essential partner to the judiciary and the public prosecution in achieving justice. This study aims to clarify the concept of legal defense (lawyering), its legal classification in Islamic jurisprudence, the various forms of defending wrongdoers, their rulings, and the consequences of such defense. It also examines the ruling on fees earned from defending wrongdoers and the legal liability incurred by lawyers who engage in such defense. The researcher adopts several methodologies: The inductive method, which involves collecting information related to the topic from its original sources and organizing it in a way that aligns with the study's objectives. The comparative method, through which the researcher compares the opinions of jurists and selects the most preponderant view based on established principles of juristic preference. The analytical method, which involves discussing evidence and arguments, responding to counterarguments, and analyzing the application of jurisprudential principles. The structure of the research includes an introduction, a preamble, three main sections, and a conclusion. Among the most important findings of the study is that it is impermissible for a lawyer to accept representation in a case involving injustice, the invalidation of rights, transgression against others, or malicious litigation. If the lawyer knows that their client is unjust or in the wrong, it is prohibited to accept representation from the outset. Moreover, if the lawyer discovers this during the trial process, it is likewise prohibited to continue the representation. The study recommends that lawyers fear Allah Almighty and avoid accepting any case that involves wrongdoers or criminals.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية