أهمية التكامل المعرفي في دعم مناهج التعليم العام في السودان

نوع المستند : بحوث علمیة محکمة

المؤلف

دكتوراه في الفلسفة من جامعة السودان

المستخلص

للتكامل أهمية بالغة الأثر في مناهج التعليم العام في السودان وذلك بدمج المعارف مع العلوم الإنسانية والاجتماعية والتطبيقية والتكنولوجية ...الخ, وترسيخ المعرفة في أذهان المتعلمين .
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى دعم التكامل المعرفي لمناهج التعليم العام في السودان, مدى ارتباط أهداف مناهج التعليم العام في السودان بالتكامل المعرفي, التعرف على أثر التكامل المعرفي في التوازن الفكري والمجتمعي.
تكون مجتمع الورقة من معلمي ومعلمات مرحلة التعليم العام في السودان- محلية أم درمان قطاع أبو سعد البالغ عددهم (867) معلم ومعلمة, نسبة لكبر حجم المجتمع   تم اختيار عينة عشوائية تتكون من (80) معلم ومعلمة (18معلم/ 62 معلمة) .
تم التحليل الاحصائي باستخدام البرنامج الاحصائي spss, الوسيط, واختبار مربع كاي لدلالة الفروق بين الإجابات ومعامل الفا كرونباخ Croon BachALpha
توصلت الباحثة إلى النتائج الآتية:
1- ترتبط مناهج التعليم العام في السودان بالتكامل المعرفي بنسبة (87.38%)
2- تهتم إدارة إعداد المناهج بدمج المعارف بمنهج التعليم العام في السودان بنسبة (70.4%)
3- التكامل المعرفي يدفع المتعلم للتجديد والمواكبة بنسبة (98.8%)
4- ترتبط أهداف التعليم في السودان بالتكامل المعرفي بنسبة (73.8%)
5- ينعكس التكامل المعرفي في التوازن الفكري والمعرفي للمتعلم بنسبة (91.63%).
6- يساهم التكامل المعرفي في ترسيخ المعرفة في أذهان المتعلمين بنسبة (94.3%).
Integration has a very important impact on public education curricula in Sudan by integrating knowledge with the humanities, social, applied and technological sciences...etc., and consolidating knowledge in the minds of learners.
This study aimed to identify the extent to which the general education curricula in Sudan support cognitive integration, the extent to which the objectives of the general education curricula in Sudan are linked to cognitive integration, and to identify the impact of cognitive integration on intellectual and societal balance.
The paper's population consisted of male and female teachers in the general education stage in Sudan - Omdurman locality, Abu Saad sector, who numbered (867) male and female teachers. Due to the large size of the community, a random sample was chosen consisting of (80) male and female teachers (18 male/62 female teachers).
Statistical analysis was done using the spss statistical program, the median, and the chi-square test to indicate the differences between the answers and the Croon BachALpha coefficient.
The researcher reached the following results:
1/ General education curricula in Sudan are linked to cognitive integration at a rate of (87.38%)
2/ The Curriculum Preparation Department is interested in integrating knowledge into the general education curriculum in Sudan at a rate of (70.4%)
3/ Cognitive integration pushes the learner to innovate and keep up by (98.8%)
4/ The goals of education in Sudan are linked to cognitive integration (73.8%)
5/ Cognitive integration is reflected in the intellectual and cognitive balance of the learner at a rate of (91.63%).
6/ Cognitive integration contributes to consolidating knowledge in the minds of learners at a rate of (94.3%).

الكلمات الرئيسية


المجلد 30، العدد 3
بحوث المؤتمر العلمي الدولي الثاني "التكامل المعرفي بين العلوم وأثره في التوازن الفكري والواقع المجتمعي) ج3 والبحوث محكمة تحكيما كاملا
أغسطس 2024
الصفحة 2103-2143