نوع المستند : بحوث علمیة محکمة
المؤلف
كلية الشريعة وأصول الدين – شطر الطالبات - بأبها جامعة الملك خالد.
المستخلص
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على المبعوث رحمة للعالمين.
إن القرآن الكريم كتاب الله المعجز، الذي لا تنقضي عجائبه ولا يخلق عن كثرة الرد، فما ذكر فيه من لفظ إلا لحكمة، وما قدم لفظ إلا لحكمة، وما أخر لفظ إلا لحكمة، وكلما زاد الباحث بحثا في القرآن الكريم، زاد تمسكه به، واهتدائه بهدايته، والتعظيم والإجلال له، والتدبر لمعانيه، والوقوف على أسراره ومغازيه، ومن الأبواب المحققة لذلك: (باب التقديم والتأخير)، "وهذا الباب من أبواب فصاحة العرب، وأسلوب من أساليبه، تتبارى فيه المواهب وتظهر فيه القدرات، كما أن هذا الأسلوب له تأثيره البالغ على القلوب والأفهام."([1]) يقول الزركشي عن التقديم والتأخير: «هو أحد أساليب البلاغة، فإنهم أتوا به- يعني العرب- دلالة على تمكنهم في الفصاحة وملكتهم في الكلام وانقياده لهم، وله في القلوب أحسن موقع وأعذب مذاق»([2]).
ويقول الجرجاني عن التقديم والتأخير في القرآن الكريم وأثره على تفسير معانيه : وأساليب التقديم والتأخير ومعرفة لطائفه، فهو باب كثير الفوائد، جم المحاسن، واسع التصرف، بعيد الغاية، لايزال يفتر لك عن بديعة ويفضي بك إلى لطيفه، و يقول : إلا أنّ الشأن في أنّه ينبغي أن يعرف في كل شيء قدّم فيه موضع من الكلام مثل هذا المعنى ويفسّر وجه العناية فيه هذا التفسير([3]).
ومن هنا كانت انطلاقة هذا البحث، حيث يعنى ببيان مفهوم التقديم والتأخير، وأهميته، وأثره في معاني القرآن الكريم، والدلالة على إعجازه، واقتصر في الدراسة التطبيقية على سورة الواقعة، وقد حصرت فيها – على حد علمي- ثلاثة عشر موضعا في هذا الباب.
([1]) أساليب بلاغية، لأحمد الرفاعي ، ص168
([2]) البرهان في علوم القرآن ، الزركشي (ت ٧٩٤هـ) ، 3/233
([3]) دلائل الإعجاز- للجرجاني ، ص 142،143.
Praise be to God, Lord of the worlds, and may peace and blessings be upon the Messenger as a mercy to the worlds.
The Noble Qur’an is the miraculous book of God, whose wonders never end and is not created by many replies. Not a word mentioned in it is except for wisdom, no word is mentioned except for wisdom, and no last word is except for wisdom. The more the researcher researches the Noble Qur’an, the more he adheres to it and is guided more. By guiding him, glorifying and honoring him, contemplating his meanings, and understanding his secrets and objectives, and among the chapters that achieve this: (Chapter of Advancement and Delay), “This chapter is one of the chapters of Arab eloquence, and one of its methods, in which talents compete and abilities are revealed, and this method also has its effect. It reaches the hearts and understandings.” ([1])Al-Zarkashi says about precedence and delay: “It is one of the methods of eloquence. They - meaning the Arabs - brought it as an indication of their mastery of eloquence, their mastery of speech, and their submissiveness to them, and it has the best position in the hearts and the sweetest taste”([2]).
Al-Jurjani says about the advancement and delay in the Holy Qur’an and its effect on the interpretation of its meanings: And the methods of advancement and delay and knowing its various aspects, it is a chapter that is abundant in benefits, full of virtues, broad in its disposition, far-reaching in its purpose, and it continues to reveal to you something wonderful and lead you to what is pleasant, and he says: However, the matter is in He should know about everything in which a similar meaning is presented in a place of speech, and this interpretation should be carefully interpreted([3]).
Hence the beginning of this research, as it is concerned with explaining the concept of advance and delay, its importance, its impact on the meanings of the Holy Qur’an, and the indication of its miraculousness. The applied study was limited to Surah Al-Waqi’ah, and it was limited to - to my knowledge - thirteen places in this section.
Rhetorical Methods, by Ahmed Al-Rifai, p. 168(1)
Al-Burhan fi Ulum al-Qur’an, Al-Zarkashi (d. 794 AH), 3/233 (1)
([3] )Evidence of Miracles - by Al-Jurjani, pp. 142,143 (2)
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية