التكامل المعرفي في تفسير الشعراوي رحمه الله.

نوع المستند : بحوث علمیة محکمة

المؤلف

كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بسوهاج- جامعة الأزهر- مصر

المستخلص

بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله – صلى الله عليه وعلى آله وصحبه ومن والاه؛ أما بعد :-
فقد قمت بفضل الله تعالى بعمل ورقة بحثية أقدمها لمؤتمر التكامل المعرفي بين العلوم، ضمنتها مقدمة وفصلين وكلاهما يشمل مبحثين ثم خاتمة.
وتهدف هذه الورقة البحثة إلى بيان أهمية الاشتغال بطلب العلم والحث عليه ودليل ذلك من الكتاب والسنة وفضل من يتخصص في علم بل علوم متعددة تخدم بعضها بعضا لتحقق فائدة واحدة مرجوة وهو شرح أحكام الدين بطريقة مبسطة مفهومة فكأن العلوم تضافرت وتناسجت لتعقد سلسلة واحدة منبعها علوم القرءان والسنة .
كما ذكرت أن الباحث والعالم في علم (الأخلاق – العقيدة – التفسير – السيرة – الحديث) كلهم يأخذ من بعضه البعض ما يؤيد مسألته ويؤصل لفنه ومباحثه فلابد للباحث في التفسير مثلا أن يدرس أصل الكلمة في الآية  ومعناها والوجه البلاغي فيها والمستفاد منها فيهرع إلى كتب المعاجم ليستنبط المعنى الصحيح وضبطها أيضا كتب اللغة لضبطها بالشكل وما هو أصلها، وينقب في علم البلاغة فيرى أوجه بلاغية تؤكد معنى الآية وتظهره في صور حسية أو وجدانية أو.... غير ذلك من أوجه التشبيه والاستعارة والكناية المعروفة في علم البلاغة .
وينقب أيضا عالم التفسير في كتب التخريج الأصلية ليستخرج الأحاديث الشارحة للآية حتى يكون تفسيره للآية مطابق للحديث فيكون مأثورا إما فسر آية بحديث أو فسرها بقول صحابي أو تابعي أو تابعيه، إلى غير ذلك من العلوم التي يذهب إليها لتفسر الآية أيضا من الممكن أن تكون أية تبين حكما شرعيا كالظهار، أحكام الطلاق، الرضاعة، الغسل وهكذا فيسرع ليأخذ من كتب الفقه المسائل الخاصة بها من حيث الحكم وماذا قال العلماء فيها وأدلة كل عالم والرأي الراجح والمعمول به فيها، أيضا علم العقيدة لا يفسر الآيات الخاصة بالصفات وأسماء الله تعالى إلا بالرجوع إلى علماء الكلام سواء علماء السلف أم الخلف وبيان آرائهم وآراء المذاهب المختلفة؛ كل هذا ليس لتشتيت ذهن طالب العلم إنما برهان له وتأكيد على أن جوهر العلوم واحد وهو خدمة علمي الكتاب والسنة حتى يزداد الباحث يقينا أن الكتاب والسنة وحي من عند الله تعالى لا تتناقض مسائله ولا تنتهي خزائن علومه وينهل منه كل باحث ليرتوي شغفه ويزداد صلة بربه ومعرفة به سبحانه وتعالى عن بصيرة .
Cognitive integration in the interpretation of Sheikh Al-Shaarawi, may God have mercy on him.
Dr. Fatima Muhammad Hafni
In the name of God, praise be to God, and prayers and peace be upon the Messenger of God - may God bless him and his family and companions and those who follow him; As for what follows:-
By the grace of God Almighty, I have prepared a research paper that I will present to the Conference on Cognitive Integration among the Sciences. It includes an introduction and two chapters, both of which include two sections, then a conclusion.
This research paper aims to explain the importance of engaging in seeking knowledge and urging it, and the evidence for this is from the Qur’an and the Sunnah and the virtue of those who specialize in a science, but rather multiple sciences that serve each other to achieve one desired benefit, which is explaining the rulings of religion in a simple and understandable way. It is as if the sciences have combined and woven together to complicate a single chain whose source is the sciences of the Qur’an and the Sunnah. .
As I mentioned, the researcher and scholar in the science of (ethics - belief - interpretation - biography - hadith) all take from each other what supports his question and establishes his art and research. The researcher in interpretation, for example, must study the origin of the word in the verse, its meaning, the rhetorical aspect in it, and what is to be gained from it, so he rushes to dictionary books. To extract the correct meaning and determine it, he also wrote the language books to determine its form and what is its origin, and delved into the science of rhetoric and saw rhetorical aspects that confirm the meaning of the verse and show it in sensory or emotional images or.... other aspects of simile, metaphor, and metonymy known in the science of rhetoric.
The scholar of interpretation also digs into the original books of exegesis to extract the hadiths that explain the verse so that his interpretation of the verse is consistent with the hadith, so it becomes a saying. He either interpreted a verse with a hadith or interpreted it with the words of a companion, follower, or followers of him, in addition to other sciences that he goes to in order to interpret the verse. It is also possible for it to be any clarification. A legal ruling, such as zihar, the rulings on divorce, breastfeeding, ablution, and so on. He rushes to take from the books of jurisprudence the issues related to them in terms of the ruling, what the scholars said about them, the evidence of each scholar, and the most correct and applicable opinion regarding them. Also, the science of belief does not explain the verses related to the attributes and names of God Almighty except by referring to scholars. Discussing whether the scholars of the predecessors or the successors and stating their opinions and the opinions of the different schools of thought; All of this is not to distract the mind of the seeker of knowledge, but rather to prove to him and confirm that the essence of the sciences is one, and it is to serve the knowledge of the Qur’an and the Sunnah, so that the researcher increases in certainty that the Qur’an and the Sunnah are revelations from God Almighty, whose issues are not contradictory, and whose treasure trove of knowledge does not end, and every researcher draws from it to satisfy his passion and increase his connection with his Lord and knowledge. Through Him, Glory be to Him, the Most High, with insight.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


المجلد 30، العدد 3
بحوث المؤتمر العلمي الدولي الثاني "التكامل المعرفي بين العلوم وأثره في التوازن الفكري والواقع المجتمعي) ج3 والبحوث محكمة تحكيما كاملا
أغسطس 2024
الصفحة 1711-1746