لا شك في أن هناك أناسا يمثل مولدهم إضافة لتحقيق الخير والحق والجمال في هذا الكون، وهبهم الله الكياسة والفطانة، واستعمرهم في الأرض، فتركوا بصماتهم الواضحة في شتى الميادين، من هؤلاء الفقيه الأديب النحوي اللغوي المنطقي الفلسفي، المتفرد بمذهبه الظاهري الإمام (محمد بن حزم الأندلسي (384هـ-456هـ)، "هذا العالم العبقري الذي جمع في ثقافته بين أكثر الدراسات الإنسانية، وأعطى نموذجاً للعبقرية الموسوعية الإسلامية في أرقى صورها، ومثل - بحق – شوطاً من أشواط حضارتنا...بدأ به، وانتهى بعلامة المغرب عبد الرحمن بن خلدون...كما يقرر عنه كل دراسي آثاره المتنوعة دينيا وأدبيا وتاريخيا... ولكي نتعرف على دلائل التكامل المعرفي عند ذلكم العلم الفاعل، علينا أن نتابع سيرته الحياتية ونتدبر بعض رؤاه المعرفية المبثوثة في ثنايا كتبه، وذلك في تمهيد وخمسة مباحث وخاتمة، على النحو الآتي: التمهيد: فرادة وتنوع في مولده و شخصيته . المبحث الأول: نقاط التحول في حياته. المبحث الثاني: مكانته العلمية. المبحث الثالث: تكاملية المعرفة في مؤلفاته المبحث الرابع: تكاملية المعرفة فيما اكتسبه من العلوم المبحث الخامس: نماذج تطبيقية في أدبه الخاتمة: خلاصات ومقترحات. والله الموفق والهادي إلى سواء السبيل. There is no doubt that there are people whose birth represents an addition to the achievement of goodness, truth, and beauty in this universe. God granted them civility and intelligence, and colonized them on earth, so they left their clear imprints in various fields. Among these is the jurist, writer, grammarian, linguist, logician, and philosopher, who is unique in his apparent doctrine, the Imam (Muhammad Ibn Hazm). Al-Andalusi (384 AH - 456 AH), “This genius scholar who combined in his culture the most humanistic studies, gave a model for the Islamic encyclopedic genius in its finest form, and represented - truly - one of the stages of our civilization... He began with it, and ended with the landmark of Morocco, Abd al-Rahman Ibn Khaldun.” ...as each scholar determines its various religious, literary and historical influences... In order to recognize the evidence of cognitive integration among that effective scholar, we must follow his life’s biography and reflect on some of his cognitive insights spread throughout his books, in an introduction, five sections, and a conclusion, as follows: Introduction: Uniqueness and diversity in his birth and personality. The first section: turning points in his life. The second topic: his scientific status. The third topic: Integration of knowledge in his writings The fourth topic: Integration of knowledge in the sciences acquired The fifth section: applied models in his literature Conclusion: conclusions and suggestions. God bless and Pacific to the straight path
أبو رفاعي, نبيل أحمد عبد العزيز. (2024). التـكامــل الـمـعـرفي فـي آثار ابن حزم الأندلسي (ت 384-456هـ). مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بسوهاج, 30(1), 711-754. doi: 10.21608/mkebs.2024.375769
MLA
نبيل أحمد عبد العزيز أبو رفاعي. "التـكامــل الـمـعـرفي فـي آثار ابن حزم الأندلسي (ت 384-456هـ)", مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بسوهاج, 30, 1, 2024, 711-754. doi: 10.21608/mkebs.2024.375769
HARVARD
أبو رفاعي, نبيل أحمد عبد العزيز. (2024). 'التـكامــل الـمـعـرفي فـي آثار ابن حزم الأندلسي (ت 384-456هـ)', مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بسوهاج, 30(1), pp. 711-754. doi: 10.21608/mkebs.2024.375769
VANCOUVER
أبو رفاعي, نبيل أحمد عبد العزيز. التـكامــل الـمـعـرفي فـي آثار ابن حزم الأندلسي (ت 384-456هـ). مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بسوهاج, 2024; 30(1): 711-754. doi: 10.21608/mkebs.2024.375769