نوع المستند : بحوث علمیة محکمة
المؤلف
كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بسوهاج
المستخلص
ظهر في العصر الحديث تجديد المصطلحات البلاغية، ومن ذلك ما أطلقوا عليه مصطلح المفارقة واتخذوا منه وسيلة لدعواهم المتمثلة في التجديد البلاغي، وبالعودة إلى تراثنا النقدي والبلاغي نجد أن مفهوم المفارقة ومضمونها راسخ أصيل، فهي ليست وليدة العصر الحديث من حيث المضمون والمفهوم، وإن كان المصطلح جديدًا، لهذ آثرت دراسة المفارقة في (صحيح مسلم في كتاب الزهد والرقائق في البابين الأول والثاني والثالث) أي من أول كتاب الزهد والرقائق إلى باب فضل بناء المساجد؛ مبينة ألوان المفارقة التي اشتملت عليها الأحاديث موضع الدراسة، فمفهوم المفارقة يقوم على إدراك العلاقة بين المستوى السطحي والمستوى العميق لكل تركيب، وهذا الإدراك يعتمد على العقل وقدرته على الاستنتاج لمعرفة العلاقة بين المستويين الظاهر السطحي والعميق الخفي، وهذا يُعد الغرض الرئيس والهدف الأسمى من دراسة فنون البلاغة الثلاثة (البيان والمعاني والبديع)، فالمفارقة البيانية تتمثل في (التشبيه والمجاز اللغوي بنوعيه الاستعارة والمجاز المرسل، والكناية)؛ إذ التشبيه يقوم على الجمع بين الأمور المتباعدة، وإيجاد وجه شبه مشترك بين المتباعدين، فالمفارقة في التشبيه تكون بإثبات الشبه بين المتنافرات، ومفارقة المجاز اللغوي من حيث استعمال اللفظ في غير ما وضع له، فاللفظ يفارق دلالته اللغوية إلى دلالة أخرى لعلاقة المشابهة في الاستعارة، وعلاقة غير المشابهة في المجاز المرسل، ومفارقة الكناية تكون بمفارقة اللفظ دلالته الوضعية إلى دلالة أخرى خفية تفهم من السياق.
ومفارقة علم المعاني تكون في مفارقة الترتيب الطبعي للجملة(التقديم والتأخير)، والإيجاز والإطناب، والمجاز العقلي، والقصر، وخروج الكلام على خلاف مقتضى الظاهر والالتفات، والأسلوب الحكيم، وخروج أسلوب الاستفهام عن معانيه الأصلية إلى معان أخرى تفهم من السياق وقرائن الأحوال.
والمفارقة البديعية تتمثل في الجناس والطباق والمقابلة والمشاكلة وحسن التعليل وتجاهل العارف، وتأكيد المدح بما يُشبه الذم وعكسه، والهزل الذي يراد به الجد، والعكس والتبديل.
وآثرت الدراسة في (صحيح مسلم)؛لأن السنة النبوية تُعدّ المصدر الثاني في التشريع، وصحيح مسلم أحد الكتب الجوامع المجمع على صحته.
In the modern era, the renewal of rhetorical terms has emerged, including what they called the term paradox, which they used as a means for their claim of rhetorical renewal. Returning to our critical and rhetorical heritage, we find that the concept of paradox and its content are firmly rooted and authentic. It is not a product of the modern era in terms of content and concept, even if the term is new. Therefore, I preferred to study paradox in (Sahih Muslim in the Book of Asceticism and Tenderness in the first, second and third chapters), that is, from the beginning of the Book of Asceticism and Tenderness to the chapter on the merit of building mosques; explaining the types of paradox included in the hadiths under study. The concept of paradox is based on understanding the relationship between the surface level and the deep level of each structure. This understanding depends on the mind and its ability to deduce to know the relationship between the apparent, superficial and deep, hidden levels. This is the main purpose and supreme goal of studying the three arts of rhetoric (rhetoric, meanings and rhetoric). Rhetorical paradox is represented in (simile and linguistic metaphor in its two types, metaphor and metonymy, and metonymy). Simile is based on combining distant matters and finding a common similarity between distant matters. The paradox in simile is by proving the similarity between the discordant, and the paradox of linguistic metaphor in terms of using the word in a way other than what it was intended for. The word departs from its linguistic meaning to another meaning due to the relationship of similarity in metaphor, and the relationship of non-similarity in metonymy. The paradox of metonymy is by the word departing from its situational meaning to another hidden meaning that is understood from the context.
The paradox of semantics is in the paradox of the natural order of the sentence (advancing and delaying), brevity and prolixity, mental metaphor, brevity, the departure of speech contrary to the apparent meaning and turning away, the wise style, and the departure of the interrogative style from its original meanings to other meanings that are understood from the context and circumstantial evidence.
The rhetorical paradox is represented by alliteration, antithesis, contrast, similarity, good reasoning, ignoring the knowledgeable, emphasizing praise with what resembles blame and its opposite, and frivolity that is intended to be serious, and the opposite and substitution.
I preferred to study (Sahih Muslim) because the Sunnah of the Prophet is considered the second source of legislation, and Sahih Muslim is one of the comprehensive books that is agreed upon as authentic.
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية