دور المنهجية العلمية الأزهرية في تكوين عقلية الداعية وأثرها على المجتمع.

نوع المستند : بحوث علمیة محکمة

المؤلف

قسم الدعوة والثقافة الإسلامية -كلية أصول الدين والدعوة بأسيوط.

المستخلص

تتناول هذه الدراسة بيان ما للأزهر الشريف منذ تسلم الجامع الأزهر قيادة دراسة العلوم الدينية والعربية بعد جامع عمرو بن العاص ثم مسجد القطائع من منهجية فريدة في التعلم، وتهدف الدراسة إلى توضيح ما تمتاز به هذه المنهجية الأزهرية من تدرج مع المتلقي شيئًا فشيئًا، وبالتالي تسهم تكوين عقليته عن طريق تنمية قواه العقلية من إدراك وذاكرة وحفظ واستنتاج وتخيل، كما أن هذه المنهجية تؤهل طالب العلم عند سلوك مجال الدعوة للتعامل مع النص الشرعي الشريف بصورة صحيحة تقوم على ركائز ثلاث هي: التثبت من النص بالتأكد من ثبوته بلفظه وضبطه وخلوه عن علامات الضعف الشديد والوضع ، وفقه النص بعد قراءته قراءة سليمةً لغويًا؛ يفقه من خلالها مراد الشارع من هذا النص ، واستخراج الدليل المنسجم مع الدعوى ، وتميط اللثام عما ينتج عن صحة التعامل مع النص وسلامة فهمه – التي استقاها الداعية من خلال ما تلقاه في الأزهر الشريف من علوم – من نتائج تتمثل في: تنزيل النص الشرعي الشريف على مواضعه بعد استخراج كوامنه وسبر أغواره والوقوف على أسراره، والوقوف على الأسلوب الدعوي المناسب لحال المدعو، وتحديد الوسيلة الدعوية التي تحمل هذا الأسلوب إلى قلوب المدعوين قبل آذانهم ؛ ليحقق من خلال ذلك الهدف من عمله الدعوي؛ وهو التحول بالمدعو سواء أكان فردا أم جماعة من سيء إلى حسن ومن حسن إلى أحسن ، وسوف أتناول تفصيل ذلك إن شاء الله تعالى في ثلاثة مباحث:
المبحث الأول: منهجية التعلم في الأزهر الشريف.
المبحث الثاني: دور منهجية التعلم الأزهرية في تكوين عقلية الداعية.
المبحث الثالث: دور الداعية الأزهري في خدمة المجتمع.
The role of Al-Azhar scientific methodology in forming the mentality of the preacher and its impact on society.
This study, entitled: (The Role of the Al-Azhar Scientific Methodology in Forming the Mentality of the Preacher and Its Impact on Society) deals with a statement of what Al-Azhar Al-Sharif has since assumed leadership of the study of religious and Arabic sciences after the Amr Ibn Al-Aas Mosque and then Al-Qata’a Mosque from a unique methodology in learning, and the study aims to clarify What is characterized by this Al-Azhar methodology is that it gradually progresses with the recipient and thus contributes to the formation of his mentality by developing his mental powers of perception, memory, memorization, inference and imagination. She:
Verifying the text by making sure that it is proven by its wording and is accurate and free from signs of severe weakness and fabrication. Through it he understands the meaning of the Shar’i from this text, extracting evidence that is consistent with the case, and unveiling what results from the correctness of dealing with the text and the soundness of its understanding - which the preacher gleaned from the sciences he received in Al-Azhar Al-Sharif - from the results represented in: downloading the Shari’a text on its locations after extracting its secrets, probing its depths, and discovering its secrets.
Finding out the appropriate da’wah method for the situation of the one who is invited, and determining the da’wah method that carries this method to the hearts of the invitees before their ears; To achieve through that the goal of his advocacy work, which is the transformation of the one who is called, whether he is an individual or a group, from bad to good and from good to better, and I dealt with this in detail in three sections:
The first topic: learning methodology in Al-Azhar Al-Sharif.
The second topic: the role of the Al-Azhar learning methodology in forming the mentality of the preacher.
The third topic: the role of the Azhari preacher in community service.

الكلمات الرئيسية


المجلد 30، العدد 2
أبحاث المؤتمر العلمي الدولي الأول " الأزهر الشريف تاريخ وريادة" ج2، والأبحاث محكمة تحكيما كاملا
2024
الصفحة 1411-1525