الأزهر ودوره في بث روح التعايش المجتمعي "بيت العائلة أنموذجًا"

نوع المستند : بحوث علمیة محکمة

المؤلف

كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بسوهاج-جامعة الازهر - مصر

المستخلص

الأزهر  جامع وجامعة يأمر بالعدل والإحسان ، وينهى عن المنكرات أينما كانت ويحث في مناهجه على احترام الآخر ويبث في نفوسهم روح التعايش بالمحبة والسماحة والسلام وله منهج حياة متكاملة وهي عمق رسالته لضبط الحياة الفردية والأسرية والمجتمعية من منطلق أن أصل البشرية نبعت من معين ومشكاة واحدة، وأن الدين أصله المعاملة بالحسنى، وأن تعاليم الدين جاءت منسجمة مع تكوين الإنسان نفسه، لذلك كانت مناهج الأزهر قريبة من الفطرة التي خلق الله البشر عليها، والإنسان كما يقول ابن سينا مدنيًا بطبعه، يألف الآخرين ، ويألفه الآخرون.
ومن هذا الفهم الأيديولوجي خرجت دعوات الإمام الأكبر الأستاذ الدكتور/ أحمد الطيب شيخ الأزهر إلى العالم أجمع من خلال زياراته المتكررة ـ إلى المؤسسات الدينية المسيحية العالمية  واضعًا أسسًا لحوار الأديان، وإنشاء وثيقة الأخوة الإنسانية، وسبقها من قبل ذلك وثيقة الأزهر التي حدد فيها دعم الأزهر غير المحدود للحريات ووقوفه تجاه القضايا التي تمس الأمن المجتمعي.
ومن هذا المنطلق كان دور الأزهر فعالًا وواضحًا في وضع أسس للمواطنة وأن الوطن حبه من الإيمان والمحافظة على وحدته من صميم الدين لذلك كانت مبادرة الأزهر بقيادة شيخه المنير المستنير الشيخ الأستاذ الدكتور أحمد الطيب بإنشاء بيت العائلة المصرية في عام 2011م والذي كان من أهم أهدافه وأولويته حفظ القيم ونشر السلام والدفاع عن حقوق الإنسان, وتأكيد المواطنة والعمل معا من أجل مستقبل أفضل.
وبناءً عليه تم إنشاء مقر وممثلين له في جميع محافظات مصر وتم عقد الاتفاقيات وبرتوكولات التعاون مع الهيئات والمؤسسات التعليمة والعلمية والجمعيات الأهلية وإنشاء عدد من جمعيات الصداقة داخل بعض المدارس المصرية من أجل ترويج لفكرة بيت العائلة المصرية إذ إنه يعد ثمرة من ثمار التفاهم وعمق التواصل بين الديانتين المسيحية والإسلام وكان دور الأزهر منذ إنشائه داعمًا وبانيًا لجسور التقارب واحترام الآخر.
Al-Azhar is inclusive and unified, it commands justice and benevolence, it forbids evil wherever it may be, and urges in its curricula respect for the other, instilling in them the spirit of coexistence with love, tolerance and peace. Religion is the origin of good treatment, and the teachings of religion came in harmony with the formation of the human being himself. Therefore, Al-Azhar’s curriculum was close to the instinct that God created human beings with, and the human being, as Ibn Sina says, is civil by nature, familiar with others, and familiar with others.
From this ideological understanding, the calls of the Grand Imam, Prof. Dr. Ahmed Al-Tayeb, Sheikh of Al-Azhar, came out to the whole world through his frequent visits to international Christian religious institutions, laying foundations for interfaith dialogue, and establishing the Human Fraternity Document, preceded by the Al-Azhar document in which Al-Azhar’s support was not specified. The limited freedoms and his standing on issues affecting societal security.
From this point of view, the role of Al-Azhar was effective and clear in laying the foundations for citizenship and that the nation’s love is part of faith and preserving its unity from the core of religion. Therefore, Al-Azhar’s initiative was led by its enlightened and enlightened Sheikh, Professor Dr. Ahmed Al-Tayeb, to establish the Egyptian Family House in 2011 AD, which was one of its most important goals and priority. Values, spreading peace, defending human rights, affirming citizenship and working together for a better future.
Accordingly, a headquarters and its representatives were established in all the governorates of Egypt. Agreements and protocols of cooperation were concluded with educational and scientific bodies and institutions, civil societies, and the establishment of a number of friendship societies within some Egyptian schools in order to promote the idea of ​​the Egyptian family home, as it is one of the fruits of understanding and depth of communication between the two Christian religions. And Islam, and the role of Al-Azhar, since its establishment, has been a supporter and builder of bridges of rapprochement and respect for the other

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


المجلد 30، العدد 2
أبحاث المؤتمر العلمي الدولي الأول " الأزهر الشريف تاريخ وريادة" ج2، والأبحاث محكمة تحكيما كاملا
2024
الصفحة 1368-1402