من معالم التربية الرشيدة في سيرة الإمام الطيب

نوع المستند : بحوث علمیة محکمة

المؤلف

قسم الادب والنقد بكلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بمدينة السادات

المستخلص

يحاول هذا البحث تبيُّن معالم التربية الرشيدة في سيرة الإمام الأكبر: الأستاذ الدكتور أحمد الطيب، حفظه الله، تلك التربية الإسلامية الصوفية الأزهرية النبيلة، التي تهدف إلى تزكية الإنسان روحًا ونفسًا وجسدًا؛ حتى يكون أنموذجًا مثاليًّا للمسلم الحق، الصالح المُصلح، النافع لدينه وأرضه وأهله وأمته، وعالمه البشري كلِّه، ويكون داعيةً بهذه التربية لغير المسلمين على مستوى العالم. وإن هذه التربية هي الوسيلة التي تُمكن الإنسان من البقاء والاستمرار مع بقاء عاداته وثوابته وقيَمه وأنظمته. الباحث في مجمل سيرته ومجموع خطابات وتآليفه ووصاياه ومواقفه يجد أدلة واضحة على أنه-حفظه الله تعالى- ثمرة هذه التربية الرشيدة، ونرى كلَّ يوم من لفظه وقلمه ما يدل على فعالية ذلك النوع الحازم الفاعل من التربية الرشيدة الشاملة في شخصه الكريم وسيرته الطيبة.
وانطلاقًا من هذا التنظير للتربية الرشيدة، ومن خلال تدبر سيرة (الإمام الطيب، حفظه الله تعالى) الحياتية والتعليمية والثقافية والعلمية، يتغيا الباحث التعرفَ على معالم هذه التربية وعطائها وآثارها في شخص شيخنا الإمام، وعلى من حوله؛ فهو من هؤلاء الرجال الذين قُدِّر لهم أن تبدأ حياتهم بصدق، وتمضي في صدق، وتكون حركتهم للصدق، ومع الصادقين، علَمٌ فاعل حاضر في مجريات حياتنا، ترك بصمة في كل مجريات حياته المختلفة، خلال أربع وسبعين سنة عامرة زاهرة، وما زال بتوفيق الله تعالى، حياة كلها حركة طيبة بناءة خيِّرة دائمًا وأبدًا؛ ولذا وجبت هذه الوقفة التدبرية مع مجمل (التربية الرشيدة) لـ(شيخنا الطيب) الذي يمثل مُنتَجَها الأعلى، المُتسربِل بها والمنتهج نهجَها؛ لتجيب عن هذا التسآل الكبير: كيف كان ذلكم الرجل الفذ وتكوَّن؟ ومن كان سببًا في تكوُّنه؟ وما معالم هذه التربية فيه، وما عطاءاتها على من حوله، وكيف نستثمرها في تربية الأجيال القادمة؟!
والجواب عن هذا التسآل يعطينا الكثير من المكونات لشخصية (الشيخ الطيب) من خلال مطالب هذه المقالة التمهيدية في ذلكم النوع الفاعل من التربية، التي صُبَّت في خمسة مباحث .
This research attempts to identify the features of rational education in the biography of the Grand Imam: Professor Dr. Ahmed Al-Tayeb, may God protect him, that noble Azhar Sufi Islamic education, which aims to purify the human soul, soul and body; So that he would be an exemplary model for the true Muslim, the righteous, the reformer, who is beneficial to his religion, his land, his family, his nation, and his entire human world, and he would be an advocate of this education for non-Muslims on a global level. And this education is the means that enables a person to survive and continue with the survival of his habits, constants, values ​​and systems. The researcher, in his entire biography and the sum of his letters, compositions, wills and positions, finds clear evidence that he - may God Almighty protect him - is the fruit of this rational education, and we see every day from his word and pen evidence of the effectiveness of that firm and active type of comprehensive rational education in his honorable person and his good conduct.
Based on this theorizing of rational education, and through contemplating the life, educational, cultural and scientific biography of (the good Imam, may God Almighty protect him), the researcher seeks to identify the features of this education, its giving, and its effects on the person of our Sheikh, the Imam, and on those around him; He is one of those men who were destined to begin their lives with sincerity, to proceed with sincerity, and their movement to be truthful, and with the truthful, an active science present in the course of our lives, leaving an imprint in all the various course of his life, during seventy-four prosperous years, and still by the grace of God Almighty A life that is all good, constructive, benevolent movement always and forever; Therefore, this deliberative pause was required with the entirety of (the rational education) of (our good sheikh), which represents its highest product, clothed with it and its approach. To answer this great question: How was this feat of man formed? And who was the cause of its formation? What are the features of this education in it, and what are its benefits to those around it, and how do we invest it in the education of future generations?!
The answer to this question gives us many components of the personality of (Sheikh Al-Tayyib) through the demands of this introductory article on that active type of education, which is poured into five sections.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


المجلد 30، العدد 1
أبحاث المؤتمر العلمي الدولي الأول "الأزهر الشريف تاريخ وريادة" ج1 ، والأبحاث محكمة تحكيما كاملا
2024
الصفحة 538-589