التناسب بين بنية جملة الشرط وجوابها في سياق الحديث عن جزاء العصاة والكافرين (سورة البقرة أنموذجًا)

نوع المستند : بحوث علمیة محکمة

المؤلف

كلية الدراسات الإسلاميو والعربية للبنات بسوهاج- جامعة الأزهر

المستخلص

فهذا البحث اتجه إلى جانب من جوانب المعنى في النظم المعجز وهو: جمل الشرط في الآيات المبينة لجزاء العصاة والكافرين في سورة البقرة لأمرين: أولهما: محاولة استظهار وجهٍ من وجوه الإعجاز القرآني وهو التناسب اللفظي والمعنوي بين جملتي الشرط والجواب، وترابط معانيها؛ لتذوق جمال هذا الترابط، وثانيهما: محاولة استظهار مدى ملاءمة جزاء الفئة المذكورة لموقعه في النظم الحكيم، ووجه تخصيصه دون غيره من ألوان الجزاء، وقد ركز البحث على ما يتسم به النظم من ترتيب بديع، وتناسق عجيب بين الكلمات والجمل في الآيات محل الدراسة، وقد اعتمدت الدراسة المنهج التكاملي، وأسفرت عن نتائج أهمها: نتائج أهمها: أنَّ النظم القرآني ناسب بين الجزاء والعمل، فجعل العقاب الأعلى للعمل الأعلى، والأدنى للأدنى، وأنَّه نوَّع في صنوف المجازاة بما يتناسب مع العمل، أنَّ من بلاغة النظم القرآني تلون طرق الإرشاد فيه ما بين الترغيب والترهيب؛ لئلا يمل المتلقي من طريق واحد، وليكون أمره بين الرجاء والخوف، ومن وجوه الإعجاز فيه تساوي آيات الوعد والوعيد في العدد، فقد تساويا في كونهما ألف آية، أنَّ النظم القرآني قد ناسب بين الجزاء والمعصية الصادرة عن العصاة والمشركين في كل موضع من المواضع محل الدراسة بما لا يمكن لغيره أن يحل محله، أو يقوم مقامه، وتوصي الدراسة بتسليط الضوء على نسق النظم القرآني لمحاولة استظهار بعضٍ من أسرار التناسب في مواطن غير مدروسة: كما في استظهار أوجه التناسب بين أسلوب الدعاء ومقامه في القرآن الكريم. 
Abstract: This research turned to one of the aspects of meaning in the miraculous composition, which is: the sentences of the condition in the verses shown for the penalty of the disobedient and the disbelievers in Surat Al-Baqarah for two things: First: trying to show one of the aspects of the Qur'anic miracle, which is the verbal and moral proportionality between the sentences of the condition and the answer, and the coherence of their meanings; to taste the beauty of this interdependence, and the second: trying to show the appropriateness of the penalty of the aforementioned category to its position in the wise composition, and the face of its allocation without other colors of the penalty, The research focused on the remarkable arrangement of the composition, and the strange harmony between words and sentences in the verses under study, The study adopted the integrative approach, and resulted in the most important results: The most important results: that the Quranic composition is proportional between the penalty and the work, making the highest punishment for the highest work, and the lowest for the lowest, and that it is a type of reward in proportion to the work, One of the eloquence of the Qur'anic composition is that the methods of guidance are different between encouragement and intimidation, so that the recipient does not get bored of one way, and to be between hope and fear, and one of the miraculous aspects in it is equal to the verses of promise and threat in number, they have been equal in being a thousand verses, The Qur'anic composition has proportioned between the punishment and the sin issued by the disobedient and the polytheists in each of the places under study in a way that no one else can replace, The study recommends shedding light on the pattern of Quranic composition to try to show some of the secrets of proportionality in unstudied places: as in showing the proportionalities between the style of supplication and its place in the Holy Qur'an.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية