استخدامُ الحروفِ الرُّبَاعِيَّةِ المُشدَّدةِ ودَلالاتِها في شعر جَرِير دراسةٌ وَصْفِيَّةٌ تَطْبِيقيَّةُ

نوع المستند : بحوث علمیة محکمة

المؤلف

قسم النحو والصرف– كلية التربية- جامعة كردفان- السودان

المستخلص

تناولت هذه الدراسة: استخدام الحروف الرُّباعية المشدَّدة ودلالاتها في شعر جرير، وهدفت إلى التعريف بهذه الحروف من حيث المفاهيم والمعاني والاستخدامات والكشف عن مدى تجلّي هذه الحروف في الديوان، اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التطبيقي وتوصلت إلى جملة من النتائج منها: أغلب الحروف المشدَّدة قد عملت في ديوان جرير وفقاً لاختصاصها، لم تعمل بعض الحروف المشدَّدة في ديوان جرير رغم اختصاصها وذلك لعدم توفرها على شروط العمل، لم يرد استخدام بعض الحروف المشدَّدة التي توافرت في ديوان جرير مثل مجيء (ألَّا) لمعنى الاستفتاح والعرض و(حتَّى) ناصبة للفعل المضارع وعاطفة و(لعلَّ) جارة و(لمَّا) لمعنى الاستثناء، فقدان بعض الحروف لاختصاصها وذلك بالدخول على جملٍ أو كلماتٍ بعينها مثل دخول (كلَّا) على (إذا) الظرفية ودخول (لكن) المخففة على الاسم المنصوب وورود الإضمار بعد (هلَّا)، ومرد ذلك كلّه للضرورة الشعرية التي يضطر فيها الشاعر لمخالفة القاعدة النَّحويَة، وقد جاءت هذه الدراسة في محورين: تناول المحور الأول استعراضاً لاستخدام الحروف الرباعية المشدّدة ودلالاتها عند النحاة، أمّا المحور الثاني فتمَّ تخصيصه للدراسة التطبيقية في ديوان جرير، ثم يلى ذلك خاتمة حوت أهمّ نتائج الدراسة ومنها: أن أغلب الحروف المشدَّدة في ديوان جرير عملت وفقاً لاختصاصها، كما كشفت الدراسة أنَّ هنالك اتّساقاً في ورود الحروف المشدّدة مع القواعد النَّحوية في شعر جرير، ولم تعمل بعض الحروف المشدَّدة رغم اختصاصها؛ وذلك لعدم توفرها على شروط العمل، وأكّدت الدراسة أنَّ الشعر العربي أكثر اطّراداً واتّساعاً لاستخلاص القاعدة النَّحوية ولاسيّما في الحروف والإكثار من صور استخدامها، وتوصي الدراسة الباحثين: بتسليط الأضواء على بقية الحروف، لأنَّ هذا الديوان زاخرٌ بالأمثلة وحافلٌ بالمعاني، وذيل البحث بقائمة للمصادر والمراجع...
Abstract: This study dealt with: the use of stressed quadruple letters and their connotations in Jarir's poetry, and aimed to introduce these letters in terms of concepts, meanings and uses and to reveal the extent of the manifestation of these letters in the Diwan, the study followed the applied descriptive approach. It reached a number of results, including: Most of the stressed letters have worked in the Jarir Diwan according to its competence, some stressed letters did not work in Jarir's Diwan despite its competence due to its lack of working conditions, some stressed letters that were available in Jarir's Diwan were not used, such as the advent of (Alla) for the meaning of opening and presentation and (Hatta) erector for the present tense verb and affection and (La'alla) neighbor and (Lamma) for the meaning of the exception, , the loss of some letters to their competence by entering on certain sentences or words, such as the entry of (Kalla) on the circumstantial (Iza) and the entry of (Lakin) mitigated on the name of the erected and the occurrence of the implication after (Halla), and all this is due to the poetic necessity in which the poet is forced to violate the grammatical rule, This study came in two topics: the first topic dealt with a review of the use of stressed quadrilaterals and their connotations among grammarians, while the second topic was devoted to the applied study in Jarir's Diwan, Then followed by a conclusion of the most important results of the study, including: that most of the stressed letters in Jarir's Diwan worked according to its competence, and the study also revealed that there is consistency in the occurrence of stressed letters with grammatical rules in Jarir's poetry, and some stressed letters did not work despite their competence, due to their lack of working conditions, and the study confirmed that Arabic poetry is more steady and extensive to extract the grammatical base, especially in the letters and a lot of images of their use, The study recommends researchers: to shed light on the rest of the letters, because this Diwan is full of examples and full of meanings, and at the end of the research a list of sources and references...

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية