مادة (ج، ب، ر) بين الدلالة المعجمية والنظم القرآني

نوع المستند : بحوث علمیة محکمة

المؤلف

کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بسوهاج

المستخلص

يدور البحث في الأعم الأغلب من مباحثه حول دور السياق القرآني في تحديد معاني الألفاظ تطبيقاً علي مادة (ج ب ر)؛ حيث تناولت هذا اللفظ ومشتقاته وأهمها لفظ جبار لأتناوله بالدراسة فاخلص إلى أنه يتم تحديد معناه بواسطة النظم القرآني الذي ورد فيه والذي يطلق عليه علماء اللغة السياق أو المقام والمقال عند علماء البلاغة وقد كانت مشتقات المادة ترتبط ارتباطًا وثيقًا بالنظم الذي وردت فيه أي: أن السياق يلعب دورًا مهما في تحديد معاني الألفاظ في النظم القرآني فهناك فرق بين لفظ (جبًار) في وصف المولي عز وجل فهو الجبار ذو القوة المتين، أما (جَبَّار) في وصف الإنسان فهي صفة ذم  تعني أنه لا يقيم لله حدودًا ومتعدي بالقهر والظلم علي حقوق الغير وقد جاءت نتائج البحث مؤكدة للفكرة تماماً ومنها: أولاً: ورد لفظ الجبار وصفا لله تعالي في قوله تعالي: ﯚ   ﯛ  ﯜ  فكان لازماً لربط الصفات السابقة له واللاحقة به لتكامل القوة والعزة والجبروت لله تعالى، ثانياً: ورد لفظ جبار في حال نفي تلك الصفة عن النبي- صلى الله عليه وسلم-  في قوله تعالى: ﯙ  ﯚ  ﯛ  ﯜ  فكان بمعني لست عليهم بمتسلط لتقهرهم، ثالثًا: ورد صفة للإنسان فدل علي الذم والنقيصة كما في قوله تعالى: ﮃ               ﮄ  ﮅ  ﮆ  ﮇ  ﮈ  ﮉ     ﮊ  فدل علي الظلم من الإنسان لأخيه الإنسان وعدم اتباع منهج الله تعالي إلى غير ذلك من صفات الذم والنقص.
Abstract: The research revolves mostly around the role of the Quranic context in determining the meanings of words applied to the article (JBR), where I dealt with this word and its derivatives, the most important of which is a word Jabbar  to study, and concluded that its meaning is determined by the Quranic system in which it is mentioned, which linguists call context or Maqam and speech , The derivatives of the article were closely related to the systems in which they were mentioned, namely: the context plays an important role in determining the meanings of words in the Quranic systems, there is a difference between the word (Jabbar) in describing the Almighty, he is the mighty with strong strength, As for (Jabbar) in the description of the human being is a slanderous attribute means that he does not establish limits for Allah and transgressor oppression and injustice to the rights of others. the results of the research has confirmed the idea completely, including: First: The word (Jabbar) and a description of Allah Almighty in the words of the Almighty: (the Exalted in Might, the Compeller, the Superior) It was necessary to link the previous and subsequent attributes to him for the integration of power, pride and might of Allah Almighty. Second: The word (Jabbar) was mentioned in the event that this attribute was denied from the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) in the words of the Almighty: (and you are not over them a tyrant) so it was in the sense that you are not against them with authority to oppress them. Third: The description of the human being indicates the slander and defect as in the saying of the Almighty: (Thus does Allâh seal up the heart of every arrogant, tyrant) Indicates the injustice of man to his fellow man and not to follow the approach of Allah Almighty to other characteristics of slander and imperfection.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية