هدف البحث إلى تجلية بعضٍ من جوانب التخفيف والتيسير في الشريعة الإسلامية الغراء؛ للرد على المبطلين الذين يصفون الإسلام بالشدة، ويتهمونه بالقسوة، وقد بدأ البحث بالعرض لمعنى اليسر ورفع الحرج في الشريعة الإسلامية، والبيان للسبب الذي كانت لأجله تشريع تكاليف سهلة ميسورة موائمة لطاقات البشر، ثم العرض لأهم سمات اليسر في التشريع الإسلامي، وختم بالعرض لبعض مظاهر اليسر في العبادات وهي أدلة قاطعة وبراهين ساطعة على سماحة الإسلام ويسره، وأنَّ جميع التكاليف الشرعية لا إفراط فيها ولا تفريط، ولا غلو ولا تقصير بل جاءت وسطًا يستطيع كل مكلف أن يأتي بها دون مشقة أو عسر The aim of the research is to demonstrate some aspects of mitigation and facilitation in the honorable Islamic Sharia. To respond to the invalidators who describe Islam with severity, and accuse it of cruelty, the research began with a presentation of the meaning of ease and relief of embarrassment in Islamic law, and the explanation of the reason for which legislation was easy and affordable costs compatible with human energies, then the presentation of the most important features of ease in Islamic legislation, and concluded by presenting some aspects of ease In the acts of worship, which are conclusive evidence and clear proofs of the tolerance and ease of Islam, and that all legitimate costs are neither excessive nor negligent, nor exaggeration or negligence, but rather they come in the medium that every responsible person can bring without hardship or hardship.
حسن على محمد, رشاد. (2001). اليسر ورفع الحرج في ضوء الكتاب والسنة. مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بسوهاج, 16(1), 135-179. doi: 10.21608/mkebs.2001.313531
MLA
رشاد حسن على محمد. "اليسر ورفع الحرج في ضوء الكتاب والسنة", مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بسوهاج, 16, 1, 2001, 135-179. doi: 10.21608/mkebs.2001.313531
HARVARD
حسن على محمد, رشاد. (2001). 'اليسر ورفع الحرج في ضوء الكتاب والسنة', مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بسوهاج, 16(1), pp. 135-179. doi: 10.21608/mkebs.2001.313531
VANCOUVER
حسن على محمد, رشاد. اليسر ورفع الحرج في ضوء الكتاب والسنة. مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بسوهاج, 2001; 16(1): 135-179. doi: 10.21608/mkebs.2001.313531