من بلاغة تعدد روايات الحوار النبوي "أحاديث توجيه الأطفال في صحيح البخاري نموذجًا"

نوع المستند : بحوث علمیة محکمة

المؤلف

كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بسوهاج

المستخلص

كشف البحث عن منبع ثريٍ بالبلاغة النبوية المتمثلة في أحاديث المصطفى- صلى الله عليه وسلم- التي تتصل بمعالجة قضية من القضايا الاجتماعية متمثلة في إرشاد الأطفال وتعليمهم؛ لتربيتهم تربية رشيدة وتقويم سلوكهم وتهذيب أخلاقهم بما يتفق مع تعاليم الإسلام، ولأهمية الحوار في تربية الأطفال آثرت أن يكون البحث بعنوان" من بلاغة تعدد روايات الحوار النبوي "أحاديث  توجيه الأطفال في صحيح البخاري نموذجًا" ؛ ليكون بمثابة قاعدة تربوية أُصلت تأصيلًا إسلاميًا لتربية الأطفال وإرشادهم وفق منهج إسلامي؛ لما للحوار من قدرة على الإقناع والإمتاع والتأثير في المتلقي، وجذب انتباهه وتجديد نشاطه، واعتنى المصطفى- صلى الله عليه وسلم- بتعليم الأطفال وحرص على إرشادهم لتقويم سلوكهم، وتميز حواره -صلى الله عليه وسلم- باللطف واللين والهدوء كما اتسم حواره معهم بالإيجاز والوضوح والسهولة واليسر والاعتماد على الحقيقة والبعد عن المجاز تناسبًا مع عقليتهم ومراحلهم العمرية،  اتبعت المنهج الوصفي القائم على جمع الأحاديث المتعلقة بمحاورة الأطفال في صحيح البخاري لإرشادهم وتعليمهم وصنفتها تصنيفًا موضوعيَا حسب الأغراض والمعاني، جمعت الروايات المتعددة للحديث الواحد وحاولت الوقوف على تعليل اختلاف ألفاظها وربطها بسياقها، ووضحت الحوار الذي يُني عليه الحديث مظهرة بلاغته وملائمته للغرض والمقام، وضم البحث مقدمة، وتمهيد، ومبحثين: المبحث الأول : من بلاغة الحوار النبوي في التوجيهات الأخلاقية والدينيّة، اشتمل على ثلاثة محاور، والمبحثُ الثاني: من بلاغة الحوار النبوي في التوجيهات السلوكية والتربويّة، اشتمل على محورين، ثم خاتمة فيها أهم نتائج البحث وتوصياته، ثم فهرست المصادر والمراجع.
The search revealed a rich source of prophetic rhetoric represented in the hadiths of Mustafa - peace be upon him - which relate to addressing one of the social issues represented in the guidance and education of children; to raise them rationally, correct their behavior and refine their morals in accordance with the teachings of Islam, and for the importance of dialogue in raising children, I chose to have the research entitled" From the eloquence of the multiplicity of narratives of the Prophet's dialogue "Hadiths guiding children in Sahih Bukhari as a model". To be as an educational base that originated in an Islamic rooting to raise children and guide them according to an Islamic approach, because of the ability of dialogue to persuade, delight and influence the recipient, attract his attention and renew his activity, and Mustafa - peace be upon him - took care of educating children and was keen to guide them to correct their behavior, and his dialogue - peace be upon him - was characterized by kindness, softness and calm, as his dialogue with them was characterized by brevity, clarity, ease, reliance on truth and distance from metaphor in proportion to their mentality and age stages, , I followed the descriptive approach based on collecting the hadiths related to the dialogue of children in Sahih Bukhari to guide and teach them and classified them objectively according to purposes and meanings, collected the multiple narratives of the same hadith and tried to find out the explanation of the difference of their words and link them to their context, and clarified the dialogue on which the hadith is intended, showing its eloquence and suitability for the purpose and the denominator, and the research included an introduction, a preface, and two sections: the first section: from the rhetoric of the Prophet's dialogue in moral and religious directives, included three axes, and the second section:  From the rhetoric of the Prophet's dialogue in behavioral and educational directives, it included two axes, then a conclusion in which the most important results and recommendations of the research were concluded, and then the sources and references.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية