الإجماع عند الإمام أحمد وأثره فى فروعه الفقهية

نوع المستند : بحوث علمیة محکمة

المؤلف

جامعة الازهر مصر

المستخلص

يحتوي هذا البحث على دراسة أصولية مقارنة وتطبيقية حول موضوع الإجماع عند الإمام أحمد وأثره في فروعه الفقهية وقد تناولت فيه  أن الإمام أحمد عربي النسب وينتهي نسبه إلى النبي في نزار بن معد بن عدنان وبلدة الإمام الأصلية هي البصرة وعاشت أسرته في مرو حيث کان يعمل أبوه وقد جمع بين مدرستي الفقه على يد أبي يوسف صاحب أبا حنيفة والشافعي والحديث على يد هشيم ابن بشير الواسطي وغيرهم من الأئمة الأعلام فحاز على منزلة أعلى من شيوخه الذين أخذ عنهم فکان جديراً بلقب إمام أهل السنة وقد اجتمعت له أسباب الشهادة بسبب مرضه وأنه بشهادة أهل زمانه أتقاهم وأزهدهم وأعلمهم بالفقه والحديث.
 والراجح في تعريف الإجماع اتفاق مجتهدي الأمة بعد وفاة النبي على أمر من الأمور وأما تعدد الرواية عنه فقد کانت سبباً في اختلاف العلماء في فهم کلامه. والسلف کانوا يستعملون المصطلحات الأصولية کما وردت في النصوص الشرعية وذلک لأن نصوص الأئمة بالإضافة إلى مقلديهم کانت کنصوص الشارع بالإضافة إلى الأئمة، وبذلک يکون الإجماع من أصول الإمام أحمد وهو في المرتبة الثالثة عنده بعد الکتاب والسنة لکنه يتورع من تسميته إجماعًا لعدم علمه بالمخالف ويسميه لا نعلم فيه خلافًا وأن الإجماع عنده على مراتب أعلاها إجماع الصحابة ويسميه لا أعلم أحداً يدفعه يليه إجماع من بعد عصر الصحابة ويسميه لا أعلم فيه خلافاً والإجماع المروي عن الواحد أو المروي عن المبتدعين أمثال بشر المريس والأصم لا يأخذ به وأنه استدل بالإجماع في کثير من فروعه الفقهية منها جواز قراءة القرآن کله في صلاة الفريضة وعدم جواز الأکل مما صاده الکلب المعلم ولا المجوسي.
Features of the summary: This research contains a comparative and applied study on the subject of consensus at Imam Ahmed and its impact on its doctrinal branches, in which it dealt with the fact that Imam Ahmad is Arab in descent and ends his descent to the Prophet in Nizar ibn Mu'da bin Adnan and the original town of Imam is Basra and his family lived in Maru where his father worked. The two schools of jurisprudence were combined by Abu Yusuf the friend of Abu Hanifa, Al-Shafi'i and Hadith by Hashim ibn Bashir al-Wasiti and other imams, and he was awarded a higher status than his elders, who he took  from them and worthy of the title of Imam of the Sunnis. The reasons for his martyrdom have come together because of his illness, and he has been testified by the people of his time to be the most religious, apathetic and the most one had knowledge of jurisprudence and hadith.
The most correct definition of consensus is the agreement of the scholars of the umma after the death of the Prophet on one of the things, but the multiplicity of the narration about him, as it was a reason for the difference of scholars in understanding his words. And Forebears used the Fundamentalism terms as mentioned in the islamic texts, because the texts of the imams in addition to their imitates were like the texts of the street in addition to the imams, and thus the consensus for imam Ahmad, is in the third place after the Quran and the Sunnah, but he is reluctant to call it a consensus because he does not know the violator and calls it we don't know a dispute in it. And  consensus for him was on ranks ,the highest rank of the consensus of the Sahaba and calls it i don't know anyone refuse it, after that the consensus  of the  era after Sahaba, and he calls it i don't know in it contrary and  the narrated consensus of the one or the narrated about the creators, such as Bashar Al-maris and Al-asim, and it is unanimously inferred in many of its doctrinal branches, including the possibility of reading the whole Qur'an in the obligatory prayer and not allowing it to eat from what is caught by the trained dog or the Majous

الكلمات الرئيسية