جهود تقى الدين الشمنى ( 872 هـ ) فى علوم الحديث من خلال کتابه : العالى الرتبة فى شرح نظم النخبة

نوع المستند : بحوث علمیة محکمة

المؤلف

جامعة الازهر مصر

المستخلص

حظيت" نخبة الفکر في مصطلح أهل الأثر"لابن حجر بتنافس المحدثين في خدمتها،والعناية بها،فهذا کمال الدين الشُمُنِّي ينظمها، وولده تقي الدين  يشرحها في ما سماه"العالي الرتبة في شرح نظم النخبة"،وهذا في الوقت ذاته طرف معبر عن النهضة الحديثية الشاملة إبان القرنين الثامن والتاسع الهجريين،والشارح أجاد،وأفاد في شرحه ،عبر في مقدمة الکتاب عن سبب تأليفه، وشيئ من منهجه،ثم تابع وفق نظم أبيه الشرح ،مستعرضا أنواع علوم الحديث  وفق ترتيب ابن حجر ،لکنه يزيد زيادات ضرورة الشرح، يعنى في القليل بالتعريف اللغوى ،ودائما بالتعريف الاصطلاحي ،وقد يستفيض فيه،ويستعرض الأنواع من علوم الحديث الواحد تلو الآخر ، متعرضا للقضية بسرد ما فيها من أقوال ، مع الترجيح ، ليتجلى في اختياراته وترجيحاته ، کم إذا لزم الأمر أن يذکر المصنف أو المصنفين أو المصنفات في النوع من أنواع علوم الحديث ، ليصل في نهاية المطاف إلى ختام شرحه ، مازجا في کل ذلک بين فکر المحدثين والأصوليين 
Elite thought in the term “Ahl al-Athar” of Ibn Hajar enjoyed the competition of modernists in serving and caring for it. Comprehensive during the eighth and ninth centuries AH, and the commentator excelled, and stated in his explanation, he expressed in the introduction to the book the reason for its authorship, and some of its method, then continued according to the systems of his father’s explanation, reviewing the types of hadith sciences according to the arrangement of Ibn Hajar But it increases the necessity of explanation, meaning in a little by linguistic definition, and always by the terminological definition, and it may be extensive in it, and it reviews the types of hadith sciences one by one, referring to the issue by listing the sayings in it, with weighting, to be reflected in its choices and preferences, as if necessary, that He mentions the workbook or the compilers or works in the type of hadith sciences, reaching at the end to the conclusion of his explanation, mixing in all this between the thought of the modernists and the fundamentalists.