من تجليات الحرکة في بلاغة الصورة دراسة نظرية تطبيقية

نوع المستند : بحوث علمیة محکمة

المؤلف

جامعة الازهر مصر

المستخلص

يناقش هذا البحث إسهامات الحرکة ودورها الفاعل في بلاغة الصورة ، من خلال دراسة نظرية لدلالة الحرکة ، وأبعادها النفسية والجمالية والدينية ، فضلا عن التأصيل البلاغي للحرکة عند العرب ، وأتبعت الدراسة النظرية بدراسة تطبيقية تذوقية لبعض نصوص القرآن الکريم والسنة النبوية والشعر العربي ، تقوم علي إبراز الدلالات التعبيرية والبلاغية والجوانب النفسية  والجمالية للحرکة ، وأثرها في إيحاء الصورة ، بما يتناسق مع الدلالات الأخري الفاعلة في النص ، وما ينتج عن ذلک من تحقيق متعة لقارئ النص .
وأکدت هذه الدراسة علي ثراء اللوحات الحرکية ، وغناها بالطاقات الإيحائية والرمزية ، وقدرتها علي تجسيم المشاعر ، واستيفائها لأنواع الحرکة ـ علي کثرتهاـ ، وأنها تعد من أقوي درجات الاتصال بين المبدع والمتلقي ، لأنها تسعف المتکلم في التعبير بقوة وصدق عن مراده ، وهي ناقل أمين لمشاعره وعواطفه وانفعالاته ، فضلا عن وجازتها .
This research discusses the contributions of movement and its active role in the eloquence of the image, through a theoretical study of the significance of movement, and its psychological, aesthetic and religious dimensions, as well as the rhetorical rooting of movement among Arabs. Expressionism, rhetoric, psychological and aesthetic aspects of movement, and its impact on suggesting the image, in a manner consistent with other active connotations in the text, and the resulting enjoyment of the text reader.
This study confirmed the richness of kinetic paintings, their richness with suggestive and symbolic energies, their ability to embody feelings, and their fulfillment of types of movement - despite their abundance - and that it is one of the strongest levels of communication between the creator and the recipient, because it helps the speaker to express strongly and truthfully what he wants, and it is a faithful carrier of his feelings and emotions. And his emotions, as well as his permission.