"حکاية الصحابي للواقعة بلفظ ظاهره العموم عند الأصوليين -دراسة نظرية تطبيقية-".

نوع المستند : بحوث علمیة محکمة

المؤلف

جامعة الامام محمد بن سعود المملکة العربية السعودية

المستخلص

حکاية الصحابي للواقعة بلفظ ظاهره العموم من المسائل المهمة التي تکلم عنها الأصوليون في باب العموم؛ وذلک نظراً لورودها کثيراً في ألفاظ الرواية المنقولة في کتب السنّة عن الصحابة الکرام، وکان اللافت للنظر أنهم حکوها عنهr بألفاظ ظاهرها العموم, فکانت دلالتها على العموم محل خلاف بين الأصوليين, فهل تحمل هذه الحکاية على العموم نظراً إلى الصيغة التي حکيت بها من لفظ الصحابي؟ أو يتوقف في هذه الدلالة, وتکون من باب المجمل حتى يتضح المراد بها, لاحتمال أن تکون واقعة عين خاصة بصاحبها, او خاصة بهذه الواقعة دون بقية حالاتها؟.
وقد أفرد الأصوليون لهذه المسألة، مساحة لا يستهان بها في کتبهم, فلا يکاد يخلو کتاب إلا وتضمن الکلام عليها بحثاً ودراسة, خلافاً واستدلالاً, اعتراضاً وجواباً, تنظيراً وتقعيداً.
The companion’s narration of the incident in its apparent general terms is one of the important issues that the fundamentalists spoke about in the chapter on generality. This is due to its frequent occurrence in the words of the narration transmitted in the books of the Sunnah from the honorable Companions, and what was remarkable was that they narrated it from him in terms that appeared to be general, so its significance to the generality was a matter of dispute among the fundamentalists. ? Or does it stop at this connotation, and it is a matter of the generality until it becomes clear what is meant by it, for the possibility that it is a specific incident specific to its owner, or specific to this incident without the rest of its cases?
The fundamentalists have singled out a significant space for this issue in their books, so hardly a book is empty that does not contain discussion and study, disagreement and inference, objection and answer, theorization and restriction.

الكلمات الرئيسية