التَّجْدِيدُ المَقَاصِدِّيُّ عِنْدَ الْمِدْرَسَةِ الْأَزْهَرِيَّةِ المُعَاصِرَةِ -طه جابر العَلوانيّ أنموذجًا-

نوع المستند : بحوث علمیة محکمة

المؤلف

جامعة الأزهر کلية الشريعة والقانون بتفهنا

المستخلص

التجديد أحد أهم المفاهيم التي تتردد بکثرة في الفکر المعاصر على جميع المستويات، وبين الأنساق الفکرية والمعرفية، وحقيقة «التجديد» أنه مفهوم نبوي إسلاميٌّ خالص، فجميع الأنبياء والرسل يسلکون في مسالک المجددين؛فالتجديد من صميم شريعتنا الغراء، ومن خصائص فقهنا الإسلامي حتى أضحى أنه غاية کل مجتهد، وفاعلية  أي اجتهاد، ويجب أن يکون التجديد بإيمان منّا، وبأيدينا لا بأيدي غيرنا.
وقد عنونت لهذا البحث بعنوان: «التجديد المقاصدي عند المدرسة
الأزهرية المعاصرة».
ويبرز البحث جهود مدرسة الأزهر الشريف ودعوته إلى فريضة التجديد قديمًا وحديثًا، وأن هذه الجهود يتحمل عبئها ومشقتها علماء الأزهر وشيوخه إلى أن نلقى الله. والبحث يعدّ وصفًا منهجيّا لجهود عالم فريد، ومقاصدي فيلسوف من المدرسة الأزهرية المعاصرة اتهم بالتجديد المقاصدي، وبلغت آراؤه، وکتاباته من الشهرة والبروز ما لا ينکره إلا جاحد، أو متکبر، وکلاهما لا ينال من العلم إلا تعب عينيه.
وقد حسم البحث الرأي في التجديد، وأن محله «فقه التدين» لا «نصوص الشرع الشريف من الکتاب، والسنة النبوية»، ولکن محله تجديد فهم هذه النصوص، وکيف التعامل مع هذه المصادر؟ والتعامل الأمثل مع خطاب الشرع الشريف کعهد الصحابة والتابعين؟ قدرة الکتاب الکريم على التجديد، والحاکمية والهيمنة على کل ما عداه، وأنه أصل لکل أصل، وکل تجديد واجتهاد لابد أن يکون منه ميلادًا وانطلاقًا، وأن کلياته ومقاصده کفيلة بکل تجديد يبلغ من الأصالة قدر المعاصرة.
وقد بين البحث المقاصد القرآنية وحجيتها، وأسسها، والمدراس فيها، ورؤية العلواني لها کمنظومة مقاصدية عليا حاکمة، تستمد خصائصها من خصائص الکتاب الکريم، وأوضح البحث العلاقة بين المقاصد القرآنية؛ ومقاصد التشريع هي علاقة «عموم وخصوص مطلق»، فـ«المقاصد القرآنية العليا» تستوعب، وتعم «المقاصد الشرعية» بالمفهوم الذي ساد لدى الأصوليين، فکل مقصد من المقاصد الشرعية حتما يندرج تحت مقصد من المقاصد القرآنية العليا الحاکمة، حتى توصف هذه العلاقة بأنها مسلمة لا تحتاج لدليل، بما يعني أن کل مقصد للشريعة هو مقصد للقرآن والسنة باندراج الأخص
في الأعم.
Modernization is one of the most important conception that frequently repeated in the modern thinking on all levels and the intellectual and ideological layout. The Modernization is  originally a prophetic Islamic concept.
All prophets and messengers pursue the ways of modernist. Modernization is considered the core of our religious laws and the characteristics of our Islamic  jurisprudence. It became the aim of each assiduous researchers. The  effectiveness of all assiduous research . Modernization should be by  our believes and be  performed by our hands not any one else. I entitled this research (the intentional modernization for the modern  Aznar school). The research highlights the efforts of Al-Azahar and its calling for modernization lately and recently.  These efforts are endured by Al azhar scholars until meeting Allah. The research is considered a systematic description for the efforts of a unique scholar and philosopher form Al azhar moder school. He was accused of the intentional modernization. No one can deny  except the injust  or irrogant person who only gain from learning the pain of eyes that His  opinions and writings achieved  great prominence and celebrity.
          The research collected the opinion of modernization and its position is the "religious jurisprudence " not the texts of religion from Quran  and prophetic traditions, but its place is the understanding these texts and how to deal with these resources? And what is the best treatment for the religious speech such as the era of companions and the followers of prophets? The ability of the hounrable book to renew an to rule and to have the mastry above  all other sources and its an origin for each source. Each assiduous research should start from it.
Its wholeness and purposes is sufficient for any modernization which is equal to authenticity.
The research indicates the Quranic purposes, its reasoning and its basics and the school in it and the Iloany vision for it as a governmental and high system takes its characteristics form the Quran. The research indicates the relationship between the Quranic purposes . legislation is a relationship of mere  generality and specialty. The high and governmental Quranic purposes absorb and prevail the  religious purposes by the concept of oselleen. Each concept of the religious concepts is inserted under the high  and governmental purposes of the Quran. This relationship is described as postulates that doesn’t need no evidence. Each concept for the religious laws is a concept for the Quran and prophetic traditions as the special is inserted under the general.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية