المبالغة .. وآفاق الإبداع النقدي دراسة في تراثية المصطلح وضرورته الإبداعية

نوع المستند : بحوث علمیة محکمة

المؤلف

جامعة الأزهر کلية الدراسات الاسلامية والعربية بنات کفر الشيخ

المستخلص

ما زال المصطلح البلاغي في حاجة ماسة إلى دراسة بلاغية ونقدية واعية من خلال البحث والتنقيب في کتب التراث، لتقليل الفجوة بين القديم والحديث ، ولذا کانت دراسة مصطلح المبالغة ذي التاريخ العريق دراسة عميقة تحدد معالمه ، وتبرزه في ثوبه العربي الأصيل ، بهدف تحريره، وتحقيق وحدته ؛ ليجتمع عليه المبدع والمتلقي ، ويحدث التواصل الفعال ، لما في استقراء تراث المصطلح من إضاءات وإشارات بلاغية تؤسس لأصول المصطلح وتساعد في ضبطه وتحريره .
فکانت هذه الدراسة التي تقدم المبالغة في صورة جديدة ، تربأ بها عن المتعارف والمألوف ، الذي حجر عليها ، تتجاوز به الکذب الواقعي إلى الکذب الفني القائم على التجاوز والتسمح ، والخيال المؤثر والإبداع الراقي ، نراها في الکلمة، والجملة ، والترکيب ، فتمنح النص الحيوية ، وتجمع لمعانيه الإقناع والإمتاع ، فنقبت عن الجذر اللغوي لمادة المبالغة ، مع تحليل مادته المعجمية ، کما ذکرت تعريفها عند البلاغيين ، مع تحقيق الربط بين المعنى المعجمي والمعنى الاصطلاحي ، مع الکشف عن نزعة المبالغة في المزاج العربي ، وتتبعت مصطلح المبالغة في التراث النقدي والبلاغي حتى القرن السادس الهجري ، کما وقفت على موقف المتأخرين من المبالغة حتى استقر على يد الخطيب القزويني ، وبينت کيف اختلف البلاغيون والنقاد حول قبول المبالغة ورفضها بما يؤکد حاجة الإبداع النقدي إليها وأنها ضرورة ملحة في أذهان العربي ، ما دام قد استدعاها اللسان العربي في القرآن الکريم والبيان النبوي الشريف وأدب العرب شعره ونثره .
The term rhetoric is still in urgent need of a conscious rhetorical and critical study through research and exploration in heritage books, to reduce the gap between the old and the modern, and therefore the study of the term exaggeration with a long history was a profound study that defines its features, and stands out in its original Arabic dress, with the aim of liberating it, and achieving its unity, so that the creator and the recipient meet, and effective communication occurs, because in extrapolating the heritage of the term lights and references that establish the origins of the term and help to adjust and edit it.
This study, which is presented to exaggerate in a new image, is a departure from the usual and familiar, which goes beyond the factual lie to the artistic lie based on transgression and permitting, and the influential imagination and high creativity, we see in the word, sentence, composition, give the text vitality, and combine its meaning salvoand persuasion, so it is not the linguistic root of the material of exaggeration, with the analysis of its lexical material, as i mentioned its definition of rhetorical, with the realization of the link between the lexical meaning and the terminology with the meaning and terminology with the meaning and terminology. It revealed the tendency to exaggerate the Arab mood, and traced the term exaggeration in the critical and rhetorical heritage until the sixth century AH, as it stood on the position of the late ones of exaggeration until it was settled by al-Khatib Al-Qazvin, and showed how the rhetorical and critics differed about accepting exaggeration and rejecting it, which confirms the need for critical creativity and that it is an urgent necessity in the minds of the Arab, as long as it has been called by the Arabic tongue in the Holy Quran, the Prophet's Statement and the Literature of Arabic poetry and prose.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية