صلة علم المنطق بعلم أصول الفقه لدى ابن حزم" دراسة تحليلية "

نوع المستند : بحوث علمیة محکمة

المؤلف

جامعة الأزهر کلية الدراسات الاسلامية والعربية بنات بسوهاج

المستخلص

الحمد لله وکفى وصلاة وسلاما على عباده الذين اصطفى ... أما بعد
فإن ابن حزم يعد أول من صنف في علم المنطق لعالم شرعى يؤيده نظريا وعمليا، واعتمده للعلم الشرعى؛ لأنه يعتبر أن المنطق هو البيان الذى امتن الله به على خلقه وفضلهم على سائر المخلوقات، لذا وجب تعلمه، ولا شک أن فى ذلک إحياء حقيقيا لتراثنا من أجل إعادة تشکيله وتغيره نحو الأفضل بما ينفع البشرية فى عصرنا الحاضر والمستقبل .
 لقد أراد أن ابن حزم أن يؤسس علم أصول الفقه على المنطق من أجل إضفاء صفة اليقين، فإذا کان المنطق يعصم الذهن من الوقوع في الخطأ في الفکر، فإن علم أصول الفقه يعصم ذهن الفقيه أيضا عن الخطأ في استنباط الأحکام الشرعية من أدلتها التفصيلية، ومما مما يکشف عن نية ابن حزم في تأسيس أصول الفقه على المنطق الأرسطى أنه أسقط تماما لفظ القياس من حديثه عن أشکال القياس مکتفيا بکلمة" البرهان"، وهو أمر نابع من اقتناعه برفض القياس الفقهى لعدم يقينية نتائجه .
jurisprudenece fundamentals And  Logic by Ibn – hazm  : Analytical Study".
Praise be to God. That is enough, and prayers and peace be upon His servants who chose ...
Ibn Hazm is considered the first class in the science of logic for a legitimate scholar who supports it theoretically and practically, and adopted it for legal science. Because he considers that logic is the statement by which God is grateful for his creation and favored them over all other creatures, so it must be learned, and there is no doubt that this is a real revival of our heritage in order to reshape it and change it for the better for the benefit of humanity in our present and future age.
Ibn Hazm wanted to base the science of jurisprudence on logic in order to impart certainty, and if logic protects the mind from falling into error in thought, then the knowledge of the fundamentals of fiqh also protects the mind of the jurist from the error in deducing legal rulings from their detailed evidence, and from what He reveals Ibn Hazm's intention to base the fundamentals of jurisprudence on Aristotelian logic that he completely dropped the term qiyas from his discussion of the forms of analogy, contenting himself with the word "proof", which stems from his conviction in rejecting the jurisprudential analogy because of the uncertainty of its results.

الموضوعات الرئيسية